Fanpage alebo Funpage? Objavte výrazy sociálnych sietí – 1. časť 

- 3. apríla 2025
ilustrácia - web

Sociálne siete Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter či TikTok sú dnes vynikajúcimi marketingovými nástrojmi pre spoločnosti, ktoré chcú propagovať svoju ponuku, budovať svoj imidž a udržiavať dobré vzťahy so zákazníkmi. Prítomnosť na sociálnych sieťach nestačí – dôležitá je aj aktivita. Aby ste však mohli efektívne fungovať na populárnych portáloch, musíte najprv pochopiť niekoľko kľúčových pojmov. 

Ešte ste nestihli uverejniť virálny tweet? Stále nemôžete nájsť tie správne hashtagy pre svoje kotúče? Alebo možno vaša fanpage nezískava nových sledovateľov? Ak áno, náš slovník sociálnych médií je určený práve vám. Sociálne siete už pred vami nebudú skrývať žiadne tajomstvá. Pozývame vás na čítanie! 

Objavte výrazy sociálnych sietí

Výrazy sociálnych médií – abecedný zoznam

1. Administrátor – ten, kto má rád velenie  

2. ADS – plaťte a oslovte širšie  

3. Avatar – ale nie ten z filmu  

4. Ban – „Neprejdeš!“  

5. BIO (ale nie bio)  

6. Bitly – trochu kratší link prosím  

7. Bumper – reklama, ktorá sa nedá preskočiť  

8. Clickbait – „Toto musíte vidieť!“  

9. Titulná fotka (toto nie je upravená fotka)  

10. Tmavý príspevok, ale nie až taký tmavý  

11. Deaktivácia účtu – keď si tam a potom si preč  

12. DM, alebo „napíš mi súkromnú správu“  

13. Emoji, alebo prejav emócie bez slov  

14. Fanpage – nikdy nie funpage!  

15. Feed (neprekladajte do poľštiny!)  

16. #Hashtag  

17. Influencer, alebo kto ovplyvňuje vaše rozhodnutia?  

18. Interakcie, alebo to mám rád!  

19. Živé vysielanie – urobme to tu a teraz! 

Administrátor – ten, kto má rád zodpovednosť

Prvým na zozname výrazov sociálnych sietí je administrátor. Osoba, ktorá spravuje fanúšikovskú stránku na sociálnej sieti, je jej správcom. To znamená, že má najviac oprávnení, ako napríklad prístup k štatistikám webu alebo možnosť posielať správy a komunikovať s používateľmi. Správca profilu je zodpovedný za prípravu a publikovanie príspevkov, moderovanie komentárov a vytváranie platených reklamných kampaní. 

ADS – plaťte a oslovte širšie 

Vyššie uvedený výraz sociálnych sietí je skratka, ktorá označuje všetky typy reklamných aktivít, ktoré je možné vykonávať na sociálnych sieťach. Pri spustení tohto typu kampane na sociálnych médiách musíte zaplatiť, aby sa vaše príspevky zobrazovali používateľom. 

Najpopulárnejším systémom je Facebook Ads, ktorý umožňuje vytvárať reklamy na stránkach, ktoré vlastní Meta (okrem FB sem patria aj Instagram, Messenger a Audience Network). Vytváranie sponzorovaného obsahu je však možné aj na portáloch ako TikTok, LinkedIn či Pinterest. 

Avatar – ale nie ten z filmu 

Aj keď vám tento výraz sociálnych sietí môže pripomínať populárny film, v sociálnych médiách avatar označuje digitálnu osobu, zvyčajne v grafickej podobe, pod ktorou sa používateľ objavuje v online svete. Profilová fotografia zvyčajne odráža skutočný vzhľad používateľa internetu. Niekedy je však vlastná fotografia nahradená virtuálnym obrázkom v záujme ochrany súkromia na sociálnych sieťach. 

Ban – „Neprejdeš!“ 

Ak používateľ nedodržiava štandardy a pravidlá stanovené konkrétnymi stránkami sociálnych sietí, musí počítať s tým, že môže byť zablokovaný. Samotný „Ban“ znamená dočasné zatvorenie účtu v dôsledku porušenia predpisov. Tento typ trestu môže byť spôsobený spamovaním alebo zverejňovaním nevhodného (podľa názoru administrátorov) obsahu. 

Používateľ internetu so zakázaným prístupom nemôže pridávať komentáre ani uverejňovať príspevky na konkrétnej platforme. 

Dajte zákazníkom vo svojom okolí vedieť o svojej firme >>> 

BIO (ale nie ekologická) 

Bez lepku, laktózy a konzervantov? V sociálnych médiách je BIO (od „biogram“) krátky popis vášho profilu. Je to akási online vizitka. 

Bitly – trochu kratší link, prosím 

Základom propagácie na sociálnych sieťach sú príspevky, ktoré odkazujú na obsah zverejnený na firemnom blogu alebo webovej stránke. V týchto typoch záznamov by mali byť zahrnuté odkazy. Často však vyzerajú nevkusne, sú príliš dlhé a ťažko sa zapisujú. Existuje niekoľko možností na vyriešenie tohto problému a jednou z nich je Bitly. Je to populárna aplikácia prehliadača, ktorá vám umožňuje skrátiť, transformovať, publikovať a dokonca analyzovať odkazy na vaše webové stránky. 

aké sú  výrazy sociálnych sietí

Bumper – reklama, ktorú nemožno preskočiť

Vidíte zaujímavý názov videa na YouTube a grafika vo vás vzbudí zvedavosť. Klikneš na pozeranie a zrazu bum! Hrá hlasná reklama. Všetci to poznáme. Nie každý však vie, že tento typ 6-sekundovej propagácie sa nazýva nárazník. 

Clickbait – „Toto musíte vidieť!“

Ak pôsobíte v sociálnych médiách, určite viete, že je čoraz ťažšie nielen zaujať používateľov, ale aj presvedčiť ich, aby urobili konkrétnu akciu. 

Z tohto dôvodu mnohé reklamné a marketingové materiály používajú návnady na kliknutie alebo senzačné titulky, ktorých cieľom je vyvolať interakciu . Tento „clickbait“, hoci je zaujímavý, nemá veľa spoločného s obsahom článku alebo iným obsahom, na ktorý nasmeruje príjemcu. Clickbaity sú zavádzajúce, a teda nekalé praktiky na sociálnych sieťach. 

Titulná fotografia (toto nie je manipulácia s fotografiou) 

Facebook je stále kľúčovým prvkom komunikačnej stratégie mnohých spoločností. Jedným z pravidiel, na ktoré treba pamätať pri zakladaní FB profilu, je zachovať jednotnú vizuálnu identifikáciu. Na tento účel je potrebné pripraviť vhodnú grafiku – vrátane titulnej fotky, teda podkladovej fotky. 

Tento typ súboru je umiestnený v hornej časti profilu, preto musí upútať pozornosť a informovať o činnosti firmy. Kľúčom k úspechu je zverejniť obrázok, ktorý je prispôsobený aj mobilnej aplikácii. 

Propagujte svoje podnikanie 

Tmavý príspevok, ale nie taký tmavý 

Tento záznam nie je taký tmavý, ako je namaľovaný. Týmto pojmom sa označujú príspevky, ktoré neboli zverejnené na fanpage. Zobrazujú sa cieľovej skupine ako reklama. 

Deaktivácia účtu – keď ste tu a potom nie ste 

Nechcete, aby bol obsah, ktorý zverejňujete na sociálnych sieťach, viditeľný pre ostatných používateľov, ale neplánujete odstrániť svoj profil? Existuje spôsob! Jednoducho použite funkciu, ktorá vám umožní deaktivovať váš účet. 

Väčšina vašich aktivít sa tak skryje (okrem správ), no vaše údaje zostanú v databáze daného sociálneho média. Táto možnosť, na rozdiel od odstránenia účtu, sa dá vrátiť späť. 

DM, alebo „napíš mi súkromnú správu“ 

Ak ste aktívny v sociálnych médiách, pravdepodobne ste už aspoň raz poslali DM. Ide o skratku anglického výrazu Direct Message, čo znamená súkromná správa. Tento typ priamej komunikácie sa vyskytuje napríklad medzi používateľmi Instagramu a je jednou z mnohých možností komunikácie na platforme. 

Je to nielen pohodlný spôsob výmeny informácií medzi priateľmi, ale aj forma kontaktu medzi zákazníkom a spoločnosťou. Podnikatelia môžu posielať súkromné správy napr. influencerom, s ktorými chcú spolupracovať. 

Emoji – vyjadrite svoje emócie bez slov 

Stretávate sa s nimi každý deň a je veľmi pravdepodobné, že ich používate aj vy – zvyčajne v e-mailoch. Emoji sú dôležitým prvkom komunikácie na sociálnych sieťach . Ide o piktogramy, ktoré predstavujú miesta, zvieratá, predmety alebo jedlo a odrážajú konkrétne emocionálne stavy. 

Ak chcete používať emotikony v sociálnych médiách, nezabudnite, že by mali byť zrozumiteľné pre vašu cieľovú skupinu, mali by zodpovedať posolstvu a mali by byť rozšírením prirodzeného výrazu. 

Fanpage – nikdy nie funpage! 

Chcete vytvoriť miesto, kde sa budú stretávať ľudia so záujmom o vaše podnikanie? Vytvorte si teda firemnú fanpage na Facebooku, Instagrame alebo LinkedIn, teda sociálny profil, ktorý sa bude venovať konkrétnej téme. Tento typ účtu umožní vašej značke komunikovať s vašou cieľovou skupinou. Môžete zahrnúť popis vašej firmy, kontaktné údaje, grafiku alebo odkaz na vašu webovú stránku. 

Pamätajte, že jediná správna a prijateľná forma registrácie je „fanpage“. Termín pochádza z dvoch anglických slov: 

  • „fanúšik“ vo vzťahu k osobe, ktorá označila, že sa jej páči firemný účet, napr. 
  • „stránka“, ktorá je v poľštine preložená jednoducho ako stránka, určená používateľom/pozorovateľom. 

Aj keď na sociálnych médiách je veľa vtipného obsahu, „funpage“ je nesprávne pomenovanie. 

Informačný kanál, teda feed 

Ak viete dobre po anglicky, musíme si hneď ujasniť, že teraz nehovoríme o jedle. Feed v marketingu sociálnych médií odkazuje na domovskú stránku. Tu sa zobrazujú záznamy (grafika, videá alebo textové príspevky) vytvorené konkrétnym profilom v chronologickom poradí. 

Nie nadarmo sa tento pojem zvyčajne spája s Instagramom. V prípade tejto sociálnej siete sa nazýva aj mriežka fotografií. Iná situácia je v prípade Facebooku, kde Feed nahradil News Feed a odkazuje na hlavný feed, ktorý používateľ vidí po spustení aplikácie. 

#Hashtag 

Predstavte si, že chcete uverejňovať príspevky na sociálnych sieťach o krmive pre mačky. Ak chcete osloviť ľudí, ktorí hľadajú informácie o mačkách alebo zvieratách vo všeobecnosti, oplatí sa pridať k príspevku vhodné značky, teda hashtagy. Toto sú najbežnejšie výrazy na sociálnych sieťach, pred ktorými je znak # (hash). Vďaka takýmto označeniam môžu používatelia oveľa jednoduchšie nájsť pútavý obsah . 

Čítajte aj: Reklama na Facebooku 

Typicky sa k jednému materiálu pridáva niekoľko takýchto značiek. Ak ich chcete použiť, nezabudnite, že by mali súvisieť s témou vášho účtu – zohrávajú rovnakú úlohu ako kľúčové slová alebo hľadané výrazy. Hashtagy sú obzvlášť dôležité na Instagrame a Twitteri. 

 výrazy sociálnych sietí

Influencer, alebo kto ovplyvňuje vaše rozhodnutia? 

Ak ste aktívny na internete, určite ste si všimli, že reklamy sú v súčasnosti prakticky všade, čím sú pre publikum čoraz menej pútavé. Riešením pre inzerentov sa ukázal byť marketingový prístup, v ktorom sa popularita internetového tvorcu, čiže influencera, využíva na propagáciu konkrétneho produktu alebo služby. 

Týmto pojmom sa označuje vplyvná osoba, ktorá prostredníctvom zverejneného obsahu a dosahu svojho účtu na sociálnej sieti dokáže ovplyvniť používateľov internetu, napr. Stále viac značiek si uvedomuje potenciál influencer marketingu ako kanála na získavanie zákazníkov online. 

Interakcie alebo sa mi to páči! 

Čo znamená úspech na sociálnych sieťach? Jedným z dôležitých faktorov sú určite akcie, ktoré používateľ konkrétneho portálu vykonáva s príspevkami alebo obsahom, ktorý zverejňujete. To sú všetky typy interakcií, ktoré sa dajú merať podľa lajkov, komentárov, počtu zdieľaní konkrétneho príspevku či miery kliknutí na odkaz. 

Čím väčšia je angažovanosť používateľov, tým väčšia je šanca na vybudovanie lojálnej komunity . Vysoká úroveň interakcie je navyše dôležitým ukazovateľom pre algoritmy jednotlivých sociálnych kanálov, ktoré s väčšou pravdepodobnosťou propagujú obsah zaujímavý pre používateľov internetu. 

Živé vysielanie – urobme to tu a teraz! 

Ďalším komunikačným kanálom s príjemcami, ktorý v posledných rokoch naberá na sile, je živé vysielanie, teda video zdieľané v reálnom čase. Živé vysielanie je zaujímavá platforma pre značky, ktoré si chcú vybudovať väčší dosah online. Pri výbere konkrétnej sociálnej siete na vysielanie zvážte, aký obsah chcete sprostredkovať a aké cieľové publikum chcete osloviť. 

Používatelia majú záujem o živé vysielanie, pretože streamovanie považujú za pútavejšie – vďaka live chatom sa môžu podieľať na tvorbe obsahu. Chcete sa naučiť ešte dôležitejšie koncepty sociálnych médií? Teraz vás pozývame prečítať si druhú časť nášho slovníka. 

A ak potrebujete pomoc s komunikáciou na sociálnych sieťach, pozrite si ponuku WeNet. Online konzultanti ukážu vašu spoločnosť potenciálnym zákazníkom a zvýšia viditeľnosť vašej ponuky na webe, zatiaľ čo vy sa sústredíte na rozvoj svojho podnikania. Objednajte si teraz bezplatnú konzultáciu a zistite, prečo sa oplatí dôverovať odborníkom. 

Mohlo by vás zaujímať