SEO – názov, ktorý sa objavuje v materiáloch o internetovom marketingu takmer vždy. Aké aktivity sa skrývajú za týmto pojmom a čo by ste ako podnikateľ mali vedieť? O tom v tejto epizóde podcastu e-efektívna firma.
Prečo sú aktivity SEO také dôležité?
Dá sa pôsobiť na internete bez aktivít SEO? Dá sa. Dlhodobé aktivity SEO využívajú najväčšie internetové portály, amatérski blogeri, profesionálni blogeri, majitelia webových stránok a obchodov, YouTuberi, ba dokonca podcasteri a všetci ostatní, ktorí chcú zaujať používateľov internetu svojím obsahom.

Urobte si SEO audit
Čo je to SEO? Definícia
SEO je optimalizácia webových stránok pre vyhľadávače, teda súbor aktivít, ktorých cieľom je zvýšiť viditeľnosť danej stránky v organických výsledkoch vyhľadávania.
Každý kaderník v Poprade či majiteľ kníhkupectva v Ružomberku chce, aby po zadaní vyššie uvedených fráz sa odkazy na ich firmu zobrazovali úplne hore. Čím lepšia pozícia danej stránky vo výsledkoch vyhľadávania, tým väčšia šanca, že práve na ňu kliknú používatelia internetu, a tým pádom – väčšia šanca na získanie nových klientov. Cieľom aktivít SEO je vyšplhať danú stránku na vrchol výsledkov vyhľadávania.
Na čom spočívajú aktivity SEO?
Boj o vysokú pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania je dlhý a únavný proces, ktorý sa skôr ráta na mesiace než na dni. Dobre vedené aktivity SEO sú trvalé a prinášajú merateľné výsledky na dlho. To je obzvlášť dôležité dnes, keď počet používateľov internetu neustále rastie a na nakupovanie cez internet sa presviedčajú ďalší ľudia.
Ako zlepšiť svoju pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania?
Zmeny treba začať od seba, tento rozsah aktivít sa nazýva „on-site“ a týka sa zmien na úrovni obsahu na webovej stránke a technických aspektov.
Po prvé, obsah podporujúci aktivity SEO by mal obsahovať kľúčové slová. Preto ich umiestňujte okrem iného do článkov a popisov produktov (napr. „biele športové topánky“). Kľúčové slová by mali byť rozmanité, teda treba využívať synonymá, príbuzné výrazy a rôzne kombinácie podobných fráz (napr. „biele tenisky“, „športová obuv“, „biele pánske topánky“ atď.). Každá fráza totiž generuje iné výsledky vyhľadávania. Treba brať do úvahy, že používatelia zadávajú do vyhľadávača rôzne dopyty.
Po druhé, postarajte sa o to, aby obsah na vašej webovej stránke bol unikátny. Algoritmy vyhľadávača Google horšie hodnotia stránky, ktoré kopírujú obsah, čím stránka nemôže počítať s uspokojivou pozíciou v organických výsledkoch vyhľadávania.
Po tretie, dbajte na prehľadnosť a usporiadanosť textov. Ocenia to algoritmy vyhľadávačov, ale určite aj skutoční používatelia. Obsah by mal byť primerane rozdelený a obsahovať nadpisy nazývané H1, H2, H3. To sú tzv. HTML značky, ktoré pomáhajú určiť štruktúru textu.

SEO a meta dáta
Názov zobrazujúci sa vo výsledkoch vyhľadávania nazývame meta title. Na jeho základe vyhľadávač určuje tému vašej stránky. Je veľmi dôležitý nielen z technických dôvodov, ale aj z marketingových, pretože názov stránky by mal lákať na návštevu danej stránky.
Meta description je krátky popis stránky zobrazovaný hneď pod názvom. Takýto popis sa skladá z približne 160 znakov. Jeho obsah má byť cennou informáciou pre používateľa a zároveň výzvou na kliknutie. Dobré je aj to, ak obsahuje výzvu k akcii (tzv. call to action), na tento účel sa používajú také výrazy ako: „skontrolujte“, „zistite“, „prečítajte“, „vypočujte si“ a pod.
SEO a prelinkovanie
Dobre vedené aktivity SEO sa nemôžu zakladať len na obsahu. Dôležité je aj tzv. interné prelinkovanie, teda presmerovanie používateľa z jedného miesta na stránke do iných miest, ktoré by mal navštíviť. Zvyčajne sa to deje pomocou textového menu, teda navigácie na stránke. Interné odkazy umožňujú robotom vyhľadávačov lepšie pochopiť štruktúru vášho webu a obsah jednotlivých podstránok, a tým lepšie ohodnotiť hodnotu stránky a umiestniť ju vyššie vo výsledkoch vyhľadávania.
Dôležité je aj to, aby všetky odkazy správne fungovali a viedli na stránky, kde nie sú žiadne chyby ani prázdny obsah. Ani používatelia, ani roboty vyhľadávačov nemajú radi stránky obsahujúce populárnu chybu 404.

Ďalšie základy aktivít SEO, teda pohodlie a bezpečnosť
Oplatí sa tiež postarať o rýchlosť načítania stránky (page speed), ktorá sa uvádza medzi najdôležitejšími faktormi SEO. Dôležité je aj to, či je vaša stránka responzívna, teda či je prispôsobená rôznym veľkostiam obrazoviek. Ďalším dôležitým prvkom je bezpečnosť. Vyhľadávače oveľa lepšie hodnotia stránky, ktoré majú certifikát SSL – podobne ako samotní používatelia.
SEO „off-site“, teda aktivity mimo webovej stránky
Na hodnotenie stránky majú vplyv aj tzv. „off-site“ aktivity, teda mimo stránky. Napríklad získavanie externých odkazov, teda odkazov z iných webov. Inak povedané, ak na vašu stránku vedú odkazy z hodnotných stránok, hodnota vášho webu sa tiež zvyšuje.
Ak potrebujete poradiť so SEO nastavením vášho webu, obráťte sa na WeNet, kde vám odborníci pomôž so správnymi akivitami SEO.