Hoci sme na otázku z názvu odpovedali v prvej časti nášho blogu o výrazoch sociálnych sietí, mnohé kľúčové pojmy stále zostávajú nevysvetlené. Ak teda prehliadate sociálne médiá a stále narážate na pojmy, ktoré nie sú (vždy) zrejmé, tento článok je pre vás. Pripravili sme definície, ktoré vám určite pomôžu efektívne vykonávať aktivity na sociálnych sieťach – najmä ak denne používate Instagram, Facebook alebo TikTok . Pozývame vás na čítanie!

Výrazy sociálnych médií – abecedný zoznam
1. Administrátor – ten, kto má rád velenie
2. ADS – plaťte a oslovte širšie
3. Avatar – ale nie ten z filmu
4. Ban – „Neprejdeš!“
5. BIO (ale nie bio)
6. Bitly – trochu kratší link prosím
7. Bumper – reklama, ktorá sa nedá preskočiť
8. Clickbait – „Toto musíte vidieť!“
9. Titulná fotka (toto nie je upravená fotka)
10. Tmavý príspevok, ale nie až taký tmavý
11. Deaktivácia účtu – keď si tam a potom si preč
12. DM, alebo „napíš mi súkromnú správu“
13. Emoji, alebo prejav emócie bez slov
14. Fanpage – nikdy nie funpage!
15. Feed (neprekladajte do poľštiny!)
16. #Hashtag
17. Influencer, alebo kto ovplyvňuje vaše rozhodnutia?
18. Interakcie, alebo to mám rád!
19. Živé vysielanie – urobme to tu a teraz!
Meme – skúste sa nesmiať!
Dieťa Teletubbies, smoliar Brian, kráľ Julien, troll alebo pes – to sú postavy, ktoré nemôžete nepoznať – napokon, objavujú sa v tých najlepších memes! Aj keď sa na internete začali objavovať len pred pár rokmi, okamžite si získali srdcia internetových užívateľov.
Dnes je ťažké predstaviť si komunikáciu na sociálnych sieťach, ktoré nepoužívajú mémy . Táto kombinácia textu a grafiky slúži ako vtipný komentár k aktuálnemu dianiu. Zvyčajne ich vytvárame okolo populárnych a opakujúcich sa obrázkov alebo tém.
Hlavným cieľom mému je vyvolať u príjemcov emócie – zvyčajne smiech – a o jeho úspechu rozhoduje jeho virálny potenciál. Čo je virálny marketing, sa dozviete ďalej v texte.
Networking, viac než len online aktivita
Na prvý pohľad je to spojené s internetovými aktivitami. Je v tom zrnko pravdy. Táto forma činnosti však spočíva v budovaní a udržiavaní obchodných vzťahov prostredníctvom sociálnych médií.
Na tento účel sa okrem iného LinkedIn. Spája zamestnávateľov a zamestnancov. Umožňuje vám vyhľadávať pracovné miesta a nových členov do tímu vašej spoločnosti. Koniec koncov, umožňuje vám tiež zdieľať hodnotný obsah, interagovať a zostať v obraze z odvetvia a obchodného života.
Pixel (nielen grafický)
Každý grafik to chápe po svojom. Aký význam to však má v kontexte sociálnych médií? Pixel je spojený s Facebookom. Je to prvok kódu, ktorý je vygenerovaný na tomto médiu a následne umiestnený do zdrojového kódu vašej vlastnej webovej stránky.
Umožňuje remarketing cez Facebook reklamu – umožňuje zbierať informácie o dianí na webe a spájať konkrétne aktivity používateľov so sponzorovaným obsahom.
Pin, ale nie na telefóne
Je to najdôležitejší prvok sociálnej siete Pinterest. Piny sú vizuálny obsah (fotografie, grafika, videá), ktorý si používatelia môžu uložiť (pripnúť) do svojho profilu alebo zdieľať. Samotná platforma spája nadšencov z mnohých oblastí. Pinterest im umožňuje inšpirovať sa prácou iných a prezentovať svoje záujmy a vášne.
Marketing v reálnom čase – keď na reflexoch záleží (nielen v športe)
Zaujíma vás, ako upútať pozornosť publika na sociálnych sieťach? Jednou z najefektívnejších metód v súčasnosti je Real Time Marketing. Na využitie jeho potenciálu je potrebné pozorne sledovať trendy, pravidelne monitorovať internet a sledovať reakcie používateľov internetu.
RTM sa nazýva marketing okamihu, pretože je založený na akciách vykonávaných v reálnom čase. Odkazy značky v sociálnych médiách preto musia reagovať na aktuálne športové, spoločenské, politické a kultúrne udalosti. Reflexy marketéra a rýchla reakcia na aktuálnu situáciu sú kľúčom k úspechu.
Retargeting – priamo k veci
Budovanie uznania vašej spoločnosti online a získavanie nových zákazníkov nie je jednoduché. Ak podnikáte, pravdepodobne už o tom niečo viete. Niekedy sa oplatí nasmerovať svoju správu na príjemcov, ktorí už poznajú vašu značku, prejavili záujem o vašu ponuku, ale transakciu ešte nedokončili. Tento typ akcie nazývame retargeting a tentoraz nehovoríme o doslovnom zasiahnutí cieľa!
Tento typ marketingovej techniky je veľmi často využívaný v sociálnych médiách, napr. v systéme Facebook Ads. Cieľom kampane je zacieliť reklamy na používateľov, ktorí už predtým interagovali s obsahom spoločnosti . Vďaka takýmto aktivitám je oveľa jednoduchšie presvedčiť potenciálnych zákazníkov napríklad na nákup.

Shadowban – ako sa dostať z tieňa?
Prevádzkujete firemnú fanúšikovskú stránku a zdieľate hodnotný obsah so svojimi sledovateľmi, no vaše príspevky negenerujú zapojenie? Máte pocit, že sa neviete dostať z tieňa?
Jedným z dôvodov poklesu dosahu môže byť tzv shadowban. Tento neoficiálny termín sa vzťahuje na skrytý zákaz, ktorý je uvalený na majiteľov účtov na sociálnych sieťach, ktorí konajú v rozpore s pravidlami.
Blokovanie profilu z dôvodu porušenia pravidiel sa vzťahuje okrem iného na: na Instagrame. Shadowbany majú formu obmedzení a môžu zahŕňať:
- menej sledovateľov,
- prudký pokles miery zapojenia,
- skrytie názvu fanpage v návrhoch vyhľadávania,
- nemožnosť používať funkcie účtu alebo portálu.
Viac o strate dosahu a samotnom shadowbane si môžete prečítať tu .
Obchodovanie online
Čo tak nakupovať cez sociálne siete? Sociálne commerce je mimoriadne horúci trend, ktorý si medzi používateľmi získava na popularite. Špeciálny internetový obchod už nie je jediným miestom, kde môžu zákazníci nakupovať online.
Aj keď sa spôsob prevádzky môže líšiť v závislosti od platformy, vďaka funkciám elektronického obchodu je možné transakciu úplne alebo čiastočne dokončiť prostredníctvom aplikácie alebo webovej stránky. Elektronický obchod v sociálnych médiách je o aktívnej akcii, nie o pasívnom čakaní na zákazníkov. Najlepším miestom pre tento typ predaja je momentálne Facebook.
Prečítajte si tiež: Ako zvýšiť dosah na Instagrame?
Komunita, alebo je to zábavnejšie v skupine
Jedným zo znakov úspechu v sociálnych médiách je budovanie lojálnej a angažovanej komunity. Tento výraz sa vzťahuje na všetkých používateľov, ktorí používajú portál, dostávajú upozornenia týkajúce sa konkrétneho účtu a zapájajú sa do obsahu zverejneného týmto profilom. Na Instagrame alebo Twitteri sa nazývajú sledovatelia a na YouTube sa nazývajú odberatelia.
Príbehy – pozrite si ich, kým nezmiznú!
Rastúca konkurencia na trhu sociálnych médií znamená, že magnáti čoraz viac menia svoje aplikácie. Používatelia internetu môžu teraz využívať čoraz zaujímavejšie funkcie. Patria sem známe „ Stories “ na Instagrame a „ Stories “ na Facebooku .
Hlavnou charakteristikou tohto typu krátkych materiálov je, že zmiznú z internetu 24 hodín po zverejnení. Môžu byť pripravené s použitím rôzneho audiovizuálneho obsahu – filmov, obrázkov, hudby alebo textu. To umožňuje značkám prezentovať svoje ponuky kreatívnym, jednoduchým a rýchlym spôsobom. A používateľ sa musí poponáhľať, aby videl príbeh alebo príbehy skôr, ako zmiznú zo siete.
Troll, ale nie ten zo škandinávskej mytológie
Ak poznáte severskú mytológiu, určite viete, že troll je tam zobrazený ako neinteligentná, škaredá a zlomyseľná postava. Samotný výraz „troll“ však vôbec nesúvisí s ľudovou vierou známou zo Škandinávie, ale pochádza z výrazu „trolling pre ryby“, ktorý sa vzťahuje na rybolov, presnejšie povedané, nahodenie háčika za loď.
K veci – sociálny troll je používateľ, ktorý zámerne nastoľuje kontroverzné témy, vstupuje do diskusií a poskytuje nepravdivé informácie s cieľom podnecovať a vyvolávať hádky na sociálnych sieťach. Príklady ľahko nájdete v komentároch pod príspevkami. Najlepším riešením problému je pravidlo „nekŕmiť trolla“, teda vyhýbať sa diskusiám s takýmito používateľmi internetu.
Generované používateľmi – urob si sám!
Niekedy sa oplatí využiť pomoc – nielen od kolegov, ale aj od sledovateľov, a zdieľať obsah generovaný používateľmi na svojom profile.
Je maskovaný ako názor na produkt, môže sa objaviť ako komentár pod príspevkom alebo sa môže stať víťazným reklamným sloganom v súťaži organizovanej fanpage. Aj keď má mnoho podôb, vždy ide o značkový obsah, ktorý vytvorili používatelia .
Primárnym zdrojom UGC materiálov sú sociálne médiá, pretože práve tu nájdeme ich tvorcov – väčšinou fanúšikov danej spoločnosti alebo produktu. Je to výhodná situácia pre obe strany: značka získava bezplatný a atraktívny obsah, ktorý je často efektívnejší ako tradičná propagácia, a potenciálny zákazník sa cíti ocenený, a preto je ochotnejší využiť ponuku.
Virál (rýchlejší ako blesk)
„Prerušil to, ale bolo to dobré,“ Ice Bucket Challenge alebo „Čo tak nejaké hranolky s tým?“ – príklady sa dajú nekonečne rozmnožovať. Ak ste veľa z predchádzajúcej vety nepochopili, musíte to rýchlo dohnať! Tí, čo to poznajú trochu lepšie, už vedia, že stať sa virálom je snom každého tvorcu sociálnych sietí.
Tento dôležitý prvok virálneho marketingu funguje ako každý vírus – šíri sa veľmi rýchlo a dostáva sa k novým príjemcom. Virálny možno definovať ako rôzne typy obsahu – od mémov , cez slogany a slogany až po videá alebo výzvy – ktoré sa rýchlo stali populárnymi a boli s nadšením zdieľané ostatnými používateľmi.

Vlog – „Drahý (virtuálny) denník“
Pamätáte si na časy, keď bolo písanie do denníka každodennou rutinou? V súčasnosti sa veľa vecí zmenilo a denník nahradili vlogy . Tieto typy jednoduchých videí publikovaných online sa vyznačujú predovšetkým svojou kontinuitou. Ich autori najčastejšie zdieľajú svoje materiály na YouTube, ktorý je na sociálnych sieťach mimoriadne populárny.
V tomto online denníku musia byť videoklipy uverejnené v chronologickom poradí a mali by sa objavovať pravidelne. Samotný videoblog môže slúžiť rôznym funkciám – od informačných, cez vzdelávacie, až po zábavné.
Dosah – vidíš ma, počuješ?
Ak ste aktívny v sociálnych sieťach, určite poznáte pojem dosah a viete, že by mal byť väčší ako dosahujú volejbalisti v útoku. Tí, ktorí sa stále pozerajú len na počet sledovateľov na sociálnych sieťach, by si mali rozobrať spomínaný ukazovateľ, ktorý informuje o počte unikátnych príjemcov, ktorých oslovil obsah zdieľaný cez fanpage.
Majte na pamäti, že existujú 2 typy dosahu: organický a platený . O tú prvú bojujete prostredníctvom pútavých príspevkov. V prípade druhého vytvoríte reklamnú kampaň na sponzorovanie pripraveného obsahu, napr . Obidva sú mimoriadne dôležité ukazovatele efektívnosti vašich aktivít na TikTok , Instagrame alebo LinkedIn.
Sú to všetky nie vždy zrejmé pojmy súvisiace so sociálnymi médiami? Samozrejme, že nie! Zoznam je určite dlhší, preto si pozrite prvú časť slovníka sociálnych sietí. Online poradcovia WeNet vám poskytnú ešte viac vedomostí. Teraz si môžete objednať bezplatnú konzultáciu a dozvedieť sa viac o ponuke.
Špecialisti vám poskytnú pomoc pri komunikácii, ukážu potenciálnym zákazníkom vašu spoločnosť a zvýšia známosť produktov alebo služieb na webe. Medzitým sa môžete sústrediť na rozvoj svojho podnikania. Urobte prvý krok k úspechu a pripojte sa k značkám, ktoré efektívne fungujú na sociálnych sieťach.